e-butiker

Att öppna e-butik

Innan man öppnar en e-butik bör man ha en klar idé över vad man har för avsikt att sälja. Har man för avsikt att sälja online, via internet, eller är webbplatsen till för att informera om sina erbjudanden i form av varor och tjänster. Definiera syftet med närvaron på internet. Det skiljer sig därmed inte på något sätt från att öppna en vanlig fysisk butik. Det man inte redan kan om den bransch man har för avsikt att etablera sig inom bör man lära sig – innan man öppnar sin e-butik. Kanske har man sett möjligheter att skapa sig en egen, alldeles unik nisch, inom en bransch. En kartläggning av vilka kunder man vänder sig till är också en mycket god idé att bestämma sig för. Då är man klar över hur ens målgrupp ser ut. Är det exempelvis unga män i åldrarna 25 – 20 år eller kvinnor i åldrarna 35 – 40 år. Kanske är det både och.

Oavsett bransch och målgrupp så behöver man kunna ta betalt för sina varor också.

Woman in a data center holding shopping bags

Woman in a data center holding shopping bags

 

Att ta betalt
Kunder som handlar från en e-butik lägger de varor som köps i en virtuell kundvagn. Då kunden anser sig ha handlat klart går man vidare till kassan. För det fall kunden är ny för handlaren får kunden initialt ange kontakt- och leveransuppgifter. Vanligt är att kunden får registrera sig som medlem innan det går att genomföra ett köp. Därefter kan köparen välja transportsätt och välja betalningsmetod. Det händer att handlaren trots kundens val av transportsätt ändrar till det handlaren anser vara bäst. Många kunder använder sitt betal-/kreditkort för att göra sin betalning, fast numer kan man hos en del handlare betala via sin bank direkt. I Sverige finns ofta en möjlighet att betala mot postförskott, som dock innebär extra postförskottsavgifter ett betalningssätt som förmodligen kommer att minska i betydelse. Att erbjuda fakturaköp kan innebära att e-handlare riskerar att utsättas för bedrägerier.

Aktörer som Klarna kan anlitas som leverantör av fakturatjänster och då är det de som tar på sig bedrägeririsken. Självklart tar de betalt för sina tjänster.

Det finns också andra aktörer genom vilka betalningar kan göras som Paypal och Payson. ett par alternativa aktörer som det är värt att undersöka för den som tänker sig att öppna en e-butik.