e-butiker

Marknadsföring av e-butiker

Allt fler företag använder sig av internet och digitala medier för att marknadsföra sig, och för digitala företag som e-butiker borde det vara en självklarhet. Ett av de mest grundläggande sätten att marknadsföra sig via internet är till exempel att skapa ett nyhetsbrev som man kan skicka ut till nuvarande och blivande kunder regelbundet. En viktig faktor i detta fall är att hitta rätt intervaller: tillräckligt ofta för att påminna kunderna om butikens existens, men inte så ofta att de blir irriterade och klassar nyhetsbreven som skräppost.microphone-639192_640

En annan viktig del av marknadsföring idag är SEO, Search Engine Optimization, eller sökmotoroptimering på svenska. Det innebär att man genom nyckelord, länkar och strategiskt utformad text på en hemsida strävar efter att hamna så högt upp i sökmotorernas resultatlistor som möjligt. I dagens informationstäta samhälle, då datoranvändare sällan går förbi den första sidan av resultatlistan, är SEO A och O för att synas. För att få ut maximal effekt av din SEO-strategi kan du använda dig av SEO hosting, som gör att länkarna till din e-butik kommer från olika IP-adresser. Detta är bland annat en tjänst som Internetvikings.com erbjuder.

Det är mycket sannolikt att de som handlar på e-butiker, och som således är målgruppen för din marknadsföring, har så mycket datorvana att de också använder sig av en rad sociala medier. Därför är det viktigt att din butik också finns på sociala medier som Facebook och Twitter. Hur du använder dessa kanaler beror på vad du vill få ut av dem, men de kan vara ett utmärkt sätt att få direkt feedback från kunder, och att marknadsföra butiken genom att presentera nya produkter direkt till de som är intresserade av dem.

Om du redan använder dig av alla dessa metoder, men vill ge din marknadsföring ytterligare en knuff framåt, är videor ett bra knep. Allt fler e-butiker filmar till exempel sina varor, för att kunden ska få en bättre uppfattning om dess storlek, textur och konsistens. Genom att lägga upp dessa filmer på till exempel Youtube sprider man dessutom e-butikens räckvidd till ytterligare ett socialt nätverk. Ett annat trendigt sätt att sprida information om butiken är genom att starta en podcast. Det krävs relativt lite utrustning och tid för att skapa innehåll som är riktad mot butikens målgrupp: om butiken säljer byggvaror kan podcasten handla om renovering, om den säljer träningsprodukter kan den handla om träning och hälsa och om den säljer teknik kan den handla om de senaste nyheterna i datorvärlden. På det sättet lockar man precis de kunder man vill ha till butiken.